piątek, 27 listopada 2015

SZKOLNY PROJEKT PROMUJĄCY CZYTELNICTWO WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY

1.      Temat: ,, Warto czytać!”
 SZKOLNY PROJEKT PROMUJĄCY CZYTELNICTWO WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY realizowany w roku szkolnym 2015/2016 w ramach udziału w  
Rządowym programie wspierania w 2015 r. organów prowadzących
szkoły podstawowe i szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej w obszarze rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży –
„Książki naszych marzeń”
WSTĘP
Projekt przeznaczony jest dla uczniów Szkoły Podstawowej w Lusławicach. Jego głównym założeniem jest realizacja głównego celu rządowego programu „Książki naszych marzeń” rozwijanie zainteresowań uczniów przez promocję czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Projekt składa się z dwóch części: „Mamo! Poczytaj mi proszę” głośne czytanie przez rodziców dla najmłodszych oraz „Czytam – rozumiem i wiem poznaję świat” działania realizowane dla uczniów klas I – III, IV – VI. 
CZAS TRWANIA: od XI 2015r. do V 2016r.
2. Cel projektu:  rozwijanie kompetencji czytelniczych uczniów i indywidualnych zainteresowań poprzez promowanie czytelnictwa oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania.

CELE SZCZEGÓŁOWE:
1.      Promowanie czytelnictwa wśród uczniów
2.      Kształtowanie aktywnej i świadomej postawy czytelniczej uczniów, między innymi poprzez korzystanie z biblioteki szkolnej dysponującej aktualnymi zbiorami, zarówno w postaci księgozbioru, jak i w postaci zasobów multimedialnych
3.      Rozwijanie kompetencji czytelniczych najmłodszych uczniów (wychowania przedszkolnego).  Rozbudzanie zainteresowania książką , czytaniem  i pisaniem, słuchaniem opowiadań, baśni. Rozmowa na temat czytanego tekstu.
4.      Rozwijanie umiejętności analizy i interpretacji tekstów literackich. Zachęcanie uczniów do tworzenia własnych tekstów – z podkreśleniem potrzeby ciągłej pracy nad doskonaleniem umiejętności czytelniczych i autorskich.
FORMY REALIZACJI
1)      zakup książek w ramach rządowego programu „Książki naszych marzeń” , w celu wzbogacenia zasobów biblioteki szkolnej o pozycje pozostające w sferze zainteresowania uczniów i jednocześnie użyteczne w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego;
2)      popularyzowanie czytelnictwa wśród uczniów:
·         przygotowanie zadań do realizacji,
·         opracowanie harmonogramu zadań do realizacji,
·         prezentacja uzyskanych rezultatów
Harmonogram zadań, formy realizacji projektu:
Zadania
Formy realizacji
Klasa
Odpowiedzialni
Zapoznanie rodziców i uczniów z projektem promującym czytelnictwo w szkole
- strona internetowa szkoły
- zebrania z rodzicami
- zajęcia z uczniami
Oddział przedszkolny
kl. I - VI

Dyrektor szkoły, wychowawcy,  bibliotekarz

Zakup książek w ramach udziału w rządowym programie „Książki naszych marzeń”
Sporządzenie listy lektur.
Konsultowanie planowanych zakupów książek z Gminną Biblioteką Publiczną w Janowie, uczniami, rodzicami, nauczycielami

Bibliotekarz
„Mamo! poczytaj mi proszę”
Głośne czytanie książek zakupionych w ramach programu „Książki naszych marzeń” przez rodziców
Oddział przedszkolny

Bibliotekarz, wychowawca
„Warto czytać!”
Konkurs literacko-plastyczny „Warto przeczytać”  - przygotowanie plakatu oraz tekstu literackiego zachęcającego do czytania
Kl. III, IV, V, VI
Bibliotekarz, nauczyciel języka polskiego
Konkurs literacki z wykorzystaniem aplikacji Story Jumper zachęcający uczniów do tworzenia własnych tekstów i ilustrowania ich  na najładniejszy wierszyk, fraszkę o książce i korzyściach czytania „Kto czyta…”

Kl. IV, V, VI
Bibliotekarz, nauczyciel języka polskiego, nauczyciel informatyki
Konkurs czytelniczy „Czytelnik miesiąca”
Kl. I - VI
Bibliotekarz

Pasowanie na czytelnika
Przyjęcie w poczet czytelników Gminnej Biblioteki Publicznej w Janowie Filii w Żurawiu uczniów kl. I, przygotowanie części artystycznej z uczniami kl. IV - VI
Kl. I
Bibliotekarz szkolny, bibliotekarz GBP Filii w Żurawiu
Lekcje biblioteczne
Zorganizowanie dla uczniów lekcji bibliotecznej w Oddziale dla Dzieci i Młodzieży Biblioteki Publicznej w Częstochowie.
Lekcje biblioteczne prowadzone przez bibliotekarza w Bibliotece szkolnej.
Głośne czytanie przez nauczyciela książek zakupionych w ramach programu, rozmowa na temat przeczytanych książek, ilustrowanie wybranych fragmentów
Kl. I, II, III



Kl. I, II
Dyrektor Szkoły



Bibliotekarz

Koło czytelnicze „Czytelniaki”
Głośne czytanie przez nauczyciela lub uczniów książek zakupionych w ramach programu, rozmowa na temat przeczytanych książek, ilustrowanie ulubionych fragmentów, zabawy edukacyjne  na temat przeczytanych książek (zagadki, kalambury, rebusy, krzyżówki)
Kl. III
Bibliotekarz

Koło czytelnicze
Głośne czytanie przez uczniów książek zakupionych w ramach programu, rozmowa na temat przeczytanych książek.
Kl. IV, V
Nauczyciel języka polskiego
Promowanie czytelnictwa
Przygotowanie wystawki z pracami plastycznymi dzieci,   gazetek na temat korzyści czytania skierowanych do uczniów „17 zalet czytania książek” i rodziców „Dlaczego warto czytać?”, wyeksponowanie laureatów konkursu „Czytelnik miesiąca”, sporządzenie listy najpopularniejszych książek  z listy „Książek naszych marzeń”.

Bibliotekarz


FORMY PREZENTACJI PROJEKTU
 Prezentacja uzyskanych rezultatów.


EWALUACJA
Porównanie stanu czytelnictwa w roku szkolnym 2015/2016 z poprzednim rokiem.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz